بهبود قند خون پس ازغذا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با بالا رفتن از پله ها

 27 ژوئیه 2016- بر اساس یک تحقیق جدید، افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند تنها با 3 دقیقه بالا رفتن از پله ها یک و 2 ساعت پس از صرف غذا به کاهش مقدار قند خون خود کمک کنند.

 تحقیقات همواره نشان داده است انجام فعالیت فیزیکی منظم و اجتناب از بی تحرکی می تواند بطور قابل توجهی به بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

در این مطالعه دانشمندان مرکز پزشکی  Hidakaدر بیمارستان Toyookaدر ژاپن به بررسی 16 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 پرداختند، همه ی این افراد عاری از عوارض میکرو و ماکرووسکولار دیابت بودند و بطورمعمول از پله ها در روز استفاده نمی کردند. این افراد بصورت تصادفی در دو جلسه ی مختلف با فاصله ی زمانی یک تا دو هفته شرکت کردند.

در اولین جلسه، شرکت کنندگان بعد از یک شب ناشتا وعده ی صبحانه ای که شامل خورش مرغ با خامه، کراکر و پودینگ بود، را میل کردند، آنها پس از خوردن صبحانه به مدت 180 دقیقه استراحت کردند. از این افراد در 60 و 120 دقیقه پس از صرف غذا خواسته شد فقط برای 3 دقیقه از پله ها بالا روند. همه ی شرکت کنندگان داروهای قندخون خود را بطور معمول استفاده می کردند.

بالا رفتن از پله ها شامل 6 تکرار متوالی بالا رفتن از پله ها به طبقه ی دوم با سرعت 80 تا 110 پله در دقیقه و بازگشت به طبقه ی اول با قدم های آهسته بود.

در جلسه ی دوم ، شرکت کنندگان پس از یک شب ناشتا همان صبحانه را میل کرده اما بدون هیچگونه وقفه ای به مدت 180 دقیقه استراحت کردند.

محققان قندخون این افراد را به همراه چندین مارکر دیگر سلامت در هنگام مطالعه اندازه گیری و  نتایج بدست آمده در 60، 90 ،150 و 180 دقیقه پس از صرف غذا را با نتایج بدست آمده از نمونه ی خون گرفته شده در ابتدای تحقیق مقایسه  کردند.

تفاوت حداقلی در میزان قند خون دو گروه در 60 دقیقه بعد از صرف غذا مشاهده شد اما پس ازگذشت زمان طولانی تر مقدار قند خون در گروه ورزش به طور قابل توجهی پایین تر از گروه استراحت بود، بویژه مقدار قند خون در دقیقه ی 150 پس از صرف غذا(30 دقیقه پس از دومین مرحله ی بالا رفتن از پله ها) بطور قابل توجهی در جلسه ی ورزش پایین تر از جلسه ی استراحت بود.

 محققان مشاهده نمودند که مقدار لاکتات خون و ضربان قلب تا حد زیادی در پایان بالا رفتن از پله ها افزایش می یابد که نشاندهنده ی شدید بودن سطح ورزش بود. آنها می گویند: با این وجود، شرکت کنندگان تمرین پله را بدون هیچگونه عارضه ی جدی به پایان رساندند و میزان کلی تلاش فیزیکی برآورده  شده (رتبه بندی بر اساس درک فشار) برای ورزش پله ها در سطح متوسط بود. محققان درنتیجه گیری خود اعلام کردند: خطر افتادن از پله ها برای افراد مسن تر باید در نظر گرفته شود و ورزش پیمودن پله ها  باید برای  افراد خاص توصیه شود. نتایج این تحقیق در مجله ی BMJمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/stair-climbing-after-meals-improves-blood-sugar-levels-in-type-2-diabetes,-study-reports-95080603.html